خب در بخش قبل با ECU  و کاربردهای آن ها آشناشدید و اشاره ای هم به سرفصل های آموزشی این دوره پر طرف دار شد.در این بخش می خواهیم کمی درباره دستگاه دیاگ صحبت کنیم و اشاره ای هم به سرفصل های آموزشی دوره دیاگ داشته باشیم.

فراموش نکنید که دوره آموزش کاربا دستگاه دیاگ در کلاس های آموزشی تعمیرات ECU می باشد.

خب حالا دستگاه دیاگ چیست ؟

 در این زمان و در قرن حاضر اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه ها از اهمیت بالایی ب رخوردار است و باید این فرایند ( تشخیص عیوب دستگاه های مختلف ) باید با استفا ده از ابزارهای  مختلفی در زمینه خود صورت گیرد.

به دنبال لزوم به کارگیری مدارات الکترونیکی در خودروها و کاربردی شدن آن ها در صنعت خودروسازی،مدارات مختلفی برای خودروها طراحی شده و به کارگرفته شده اند.به عنوان مثال مدار کنترل آلودگی یکی از این مدارات است.

متاسفانه در صنعت خودروسازی کشور ما اولین مدار الکترونیکی پیچیده‌ای که مورد استفاده قرار گرفت مدار کنترل آلودگی موتور یا همان کامپیوتر موتور بود. درحالیکه مدارات بی شماری از قبیل کروز کنترل، کنترل سیستم تعلیق (خودروی زانتیا) ، کنترل ایربگ، سیستم ضد سرقت و غیره سالهای سال در خودروها کاربرد داشته‌اند. عیب یابی این سیستم ها به دلیل پیچیدگیهایی که دارند مستلزم استفاده از ابزارهای خاصی هستند که به دیاگ تولز (Diagnostic tool) معروفند.

دستگاه دیاگ یا به عبارتی دستگاه عیب یاب دستگاهی میباشد که با استفاده از آن می توان ایراد یک سیستم دیگر یا دستگاه دیگر را تشخیص داد.از آن جایی که خودروهای امروزی دارای بخش الکترونیکی و کامپیوتری می باشد در زمان بروز مشکل دستگاه دیاگ را به بخش کامپیوتر خودرو متصل کرده و دیاگ با بخش الکترونیکی – کامپیوتری خودرو ارتباط دیجیتالی برقرار کرده و و با دریافت برخی از کدها و اطلاعات تعمیرکار خودرو را برای عیب یابی دقیق تر راهنمایی می کند.

 به این موضوع توجه داشته باشند که دستگاه دیاگ یک دستگاه جادویی نیست و بیشتر زحمت عیب‌یابی را تعمیرکار باید شخصا برعهده داشته باشد. اطلاعاتی که دستگاه عیب‌یاب از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند به چند دسته تقسیم می شوند:

۱ – کدهای عملکردی موتور

۲ – کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتور ( عمدتا عیوب الکترونیکی )

ودر اینجا به برخی از سزفصل های آمورش

۱ – طریقه انواع سنسوربندی

۲ – شناخت و آشنایی با انواع خطاها

۳ – دلایل و روش رفع کدخطاها

۴ – طریقه پاک کردن  کد خطا

۵ – طریقه استفاده از دیاگ های مخصوص ECU های مولتی پلکس دار

برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۹۰۴۲۰۲ – ۰۲۱۶۶۹۰۱۸۲۳  تماس حاصل فرمائید.

[contact-form-7 id=”724″ title=”فرم ثبت نام کارآموزان”]

آدرس : تهران-میدان انقلاب بسمت میدان آزادی-بعد از جمالزاده-خ والعصر-کوچه درفش شرقی-پلاک۱
۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹—–۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱