از آن جایی که زندگی امروزی الکترونیکی شده ُ دستگاه های مربوط به آن هم همه گیرشده است و تمامی جنبه های زندگی ما را دربر می گیرد.این فرایند و استفاده از الکترونیک فقط الزام ماشین آلات صنعتی – لوازم خانگی – کامپیوتر و… نبوده و برخی از تکنولوژی ها در کار خود از الکترونیک و صنایع مر بوط به آن ها به خوبی بهره می برند.

یکی از این صنایع که الکترونیک را در کنار دیگر تکنولوژی ها به کار گرفته است صنایع خودروسازی می باشدوالبته این را در نظر داشته باشید که تجهیز کردن سیستم خود رو به سیستم های الکترونیکی چیز تازه ای نیست و کشورهایی چون آلمان – آمریکا – فرانسه و… که غول های صنعت خودروسازی هستند از سال های دور در خودروهای تولیدی خود الکترونیک را به خدمت گرفته اند. ایران هم از سال ها قبل که که در صنعت خودرو پیشرفت خوبی داشته نیز از سیستم های الکترونیکی بهره می برد و یکی از این سیستم ها که همه ما آن را به خوبی می شناسیم و عامل مهمی در اتومبیل های امروزی است ECU می باشد که وظیفه مهمی را در خودرو به عهده دارد و خرابی آن باعث مشکل و از کار افتادن خودرو خواهد شد.

آشنایی مختصر با ECU و وظیفه آن در خودرو

ECU  مخفف عبارت Electronic  Control  Unit   به معنای واحد کنترل الکترونیکی می باشد.

بهتر است مطلب را این گونه آغاز کنیم

 با به وجود آمدن انژکتور و استفاده از این فناوری در خودروهای امروزی قطعات الکترونیکی دیگری همراه با آن برای عملکرد بهتر و دقیق تر خودرو به وجود آمدند.همان طور که در بالا گفته شده ECU نیز یکی ار این قطعات الکترونیکی می باشد که وظیفه هدایت و کنترل خودروی انژکتوری را بر عهده دارد.

خودرو های انژکتوری به علت عملکرد بهتر و توانایی گذراندن استانداردهای آلودگی جانشین خودروهای کابراتوری شدند و این بیشتر به دلیل ایجاد آلودگی کمتر نسبت به اتومبیل های کاربراتوری بوده است. مغز این خودروهای انژکتوری ECU می باشد. ECU  دارای سنسورهایی می باشد که به موتور متصل بوده و با استفاده از این سنسورها وضعیت موتور خودرو را بررسی می کند و در صورت لزوم فرمان های مناسب را صادر می کندتا موتور و اجزاء مرتبط دقیق و بی عیب عمل کنند.

در زیر به چندتا از مهم ترین سنسورهای ECU اشاره می کنیم

  • RPM  یا همان سنسور دور
  • MAP یا همان سنسور فشار داخل مانیفولد
  • TPS ( سنسور دریچه گاز)
  • سنسور دمای آب (CTS)
  • سنسور دمای هوا (ATS)
  • لاندا یا سنسور اکسیژن
  • سنسور ضربه

در واقع ECU یک میکروکامپیوتر است که از طریق سنسورها ( حس گرها) وضعیت را سنجیده و از طریق یک سری عمل کننده ها یا به اصطلاح فرمان برها دستور عملکردی درست را فرستاده و عمل مورد نظر صورت می گیرد.

ECU دارای حافظه موقت است و این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند.

خب کمی با ECU و عملکرد آن آشنا شدید. کسی که می خواهد به یک تعمیرکار حرفه ای ECU بدل شود باید ساختار ECU را به طور کامل شناخته و بتواند مشکلات به وجود آمده  برای آن را عیب یابی و برطرف نماید و این چیزی است که در این مرکز آموزش و در دوره های آموزش تعمیرات تخصصی ECU به صورت عملی و کامل آموزش داده می شود.

در این بخش نیز اشاره ای به سرفصل آموزش تعمیرات ECU خواهیم داشت.

۱ – شناخت انواع ECU ماشین های ایرانی= زیمنس ,ساژم ,بوش

۲ – آموزش نقشه خوانی و شناخت پین های انواع کانکتور

۳ – آموزش تئوری سیم کشی ECU – جعبه فیوز – سیستم خنک کننده

۴ – فریم ور زدن (پروگرم کردن ECU)

۵ – شناخت قطعات – عیب یابی – تعمیر و تست انواع ECU

۶ – بی کد کردن انواع ایسیو

۷ – آموزش تئوریک شناخت – عیب یابی و تعمیر انواع سیستم های  مولتی پلکس

۸ – شناخت و عیب یابی و تعمیر شبکه های -BM34-BSI – BSM

۹ – آموزش شناخت و عیب یابی  و تعمیر Com 2000  و طریقه فرمان دادن از طریق دسته راهنما و برف پاک کن

۱۰-نحوه پاک کردن انواع خطاها بدون دیاگ

۱۱-طریقه تبدیل انواع ای سی یو (ایسیو کانورتینگ)

۱۲-طریقه دانلودینگ ایسیو

۱۳-آموزش پیکربندی صحیح ماشینهای مولتی پلکس دار

۱۴-طریقه خام کردن و کد دار کردن دوباره ایسیو های ماشینهای معمولی و مولتی پلکس دار

۱۵-معرفی ایموبلایزر یا همان سیستم ضد سرقت

۱۶-کار با ایسیو تستر بصورت کاملاً عملی

۱۷-آموزش کار با دیاگ

۱۸-و ده ها نکته و قلق تعمیراتی دیگر

نکته مهم !

 

 

دوستان و همکاران گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره های ۰۲۱۶۶۹۳۳۲۳۷و یا ۰۹۱۹۱۰۸۰۲۸۷

تماس حاصل فرمایند

تهران-میدان انقلاب بسمت میدان آزادی-بعد از جمالزاده-خ والعصر-کوچه درفش شرقی-پلاک۱
۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹—–۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱

[contact-form-7 id=”724″ title=”فرم ثبت نام کارآموزان”]